Είμαστε ανθρωποφάγοι – Μέρος Πρώτο

Γράφει ο Παπαγιαννάκης Δημήτριος

592609_zgaxfΘέλοντας να σχολιάσω τις μορφές βίας που κυριαρχούν σήμερα, οδηγούμαι σε ένα αδιέξοδο. Θεωρώ πως η βία έχει καταλάβει κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα. Όσο αναλύω, τόσο απογοητεύομαι. Ξεκίνησα το άρθρο με σκοπό να μην επεκταθώ πολύ και γίνω κουραστικός. Κατάλαβα πως το θέμα θα τραβήξει πολύ. Γι αυτό το λόγο παρουσιάζω το πρώτο μέρος για να μην κουράσω.

Δ.Π.

 

Μέρος Πρώτο – Μορφές Βίας – Φιλόζωοι – Κοινωνική επιβολή

Είμαστε ανθρωποφάγοι. Λατρεύουμε τη βία. Αγαπάμε τον πόνο των άλλων. Δε αγαπάμε, ανταγωνιζόμαστε. Ικανοποιούμε τις πιό εγωιστικές μας ανάγκες βαφτίζοντάς τις “καλές πράξεις”. Είμαστε μία φάρα ανελέητη, κανίβαλη. Το ένστικτο της επιβίωσης κυριαρχεί μέσα μας, καλοντυμένο με τον πολιτισμό που εξευγενίζει τις πράξεις βίας δίνοντας ένα ψευδή λόγο ύπαρξής τους. Βία υπάρχει σε όλες τις μορφές. Βία ονομάζω τον εγωισμό, την περιέργεια, τη ζήλια, την εκδίκηση. Βία ονομάζω τους νόμους, την κοινωνική τάξη, την ποινή, τις σχέσεις αλληλεξάρτησης. Βία είναι και η πνευματική καθοδήγηση, η χειραγώγηση, το status quo και ό,τι διέπει την ανθρώπινη κοινωνική συμπεριφορά.

 Εσύ δεν είσαι βίαιος; Γιατί η τηλεόραση, σου προβάλλει όλα εκείνα τα τραγικά πολύνεκρα τροχαία, τους πολέμους με τα θύματα, τις πυρκαγιές και τους σεισμούς; Και μη μου πεις ότι φταίει η τηλεόραση… Εσύ είσαι η αιτία γιατί εσύ τους δίνεις τηλεθέαση. Ω ναι, σου αρέσει το αίμα. Σου αρέσει να βλέπεις νεκρούς ακόμα και αν εκείνη τη στιγμή φορά το προσωπείο του αηδιασμένου, στενοχωρημένου και άφωνου αγνού ανθρώπου! Έτυχε να βρίσκεσαι σε κάποιο δρόμο και να δεις ένα τροχαίο που είχε συμβεί στιγμές πριν; Θα περάσεις από δίπλα και στα λίγα δευτερόλεπτα που θα έχεις οπτική επαφή θα φροντίσεις να λάβεις όσο πιό πολλές εικόνες μπορείς από το τροχαίο, ψάχνοντας πάντα να δεις που είναι τα θύματα και την κατάστασή τους. Ναι θα φροντίσεις να δεις όσο περισσότερο μπορείς. Όπως όταν θα πετύχεις “ξύλο” στη μέση του δρόμου. Φυσικά δε θα συμμετάσχεις, εσύ είσαι πολιτισμένος. Θα κάτσεις όμως να παρακολουθήσεις το βίαιο επεισόδιο, θα προσπαθήσεις να μάθεις ό,τι μπορείς για αυτό. Μέχρι να χορτάσει το μάτι σου θα παρακολουθείς. Έπειτα θα ασκήσεις την κριτική σου. Αφού θα έχεις φύγει ικανοποιημένος που τάισες λίγο το ζώο που κρύβεις μέσα σου.

Φιλόζωοι

 Οι χειρότερες, όμως, μορφές βίας δεν είναι η προφανής τέρψη των ομματίων… Είναι η εξευγενισμένη βία που σπάνια αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για βία. Η υποτιθέμενη φιλοζωία είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Οι περισσότεροι από σας θλίβεστε από την εικόνα ενός αδέσποτου σκύλου. Διότι ο πολιτισμός σάς δίδαξε ότι ένας σκύλος πρέπει να έχει αφεντικό, να ζει με λουρί, αλυσίδα και τσιπάκι. Να ζει μέσα σε 4 τσιμεντένιους τοίχους. Να κάνει την ανάγκη του εκεί που του υπαγορεύετε, να βλέπει τον έξω κόσμο όταν εσείς του το επιτρέπετε. Να υπακούει στις εντολές σας και να τρώει όταν είναι η ώρα του, αφού εσείς αποφασίζετε ακόμα και για την ίδια του την τροφή. Και όλα αυτά επειδή κάποτε προβλήθηκε το πρότυπο της οικογένειας με τη Λάση ή ο γιός αγκαλιά με ένα λαμπραντόρ. Η φιλοζωία σας είναι αποτέλεσμα μιας κοινωνικής επιβολής που κάποτε ανθούσε. Η πρώτη βιαιοπραγία είναι η ίδια η εξημέρωση. Όταν τα πρώτα σκυλιά εξημερώθηκαν για να χρησιμοποιηθούν ως τσοπάνηδες. Έπειτα ως κυνηγοί και φύλακες. Τελικά έφτασε να είναι ένα αξεσουάρ, απαραίτητο του κοινωνικού status quo που έχει λανσαριστεί στην ελληνική και παγκόσμια κοινωνία καμιά εικοσαριά χρόνια τώρα. Έπειτα από την εξημέρωση, ακολούθησαν οι ράτσες των εργαστηρίων. Ναι, γιατί το επιβλητικό ντόπερμαν και το γλυκούλι τσιουάουα είναι αποτέλεσμα διασταυρώσεων. Διασταύρωση στη διασταύρωση μέχρι να τελειοποιηθεί το εμπόρευμα το οποίο θα κοσμεί εσάς και το σπίτι σας.

 Λυπάστε λοιπόν ένα αδέσποτο ζώο που δείχνει ταλαιπωρημένο; Να το λυπάστε λοιπόν, όχι επειδή δεν έχει αφεντικό, αλλά επειδή ο άνθρωπος το έφτιαξε και το έμαθε έτσι ώστε να μη μπορεί να επιβιώσει μόνο του. Ο εξημερωμένος σκύλος, λύκος δε γίνεται όσο καιρό και αν μείνει μόνος του. Η βία ξεκίνησε από την ίδια του τη γέννηση, αφού ο άνθρωπος βίασε την ίδια του τη φύση. Με το να φροντίσετε ένα αδέσποτο, ή να το μαζέψετε, είναι σαν να προσφέρετε επιπλέον φυλάκιση σε ένα πρώην φυλακισμένο που πάσχει απο ιδρυματισμό. Συνεχίστε λοιπόν τις φιλοζωικές σας δράσεις. Αγοράστε καναρίνια, βάλτε τα σε κλουβιά. Αγοράστε ψάρια, χελώνες και σαύρες. Δεν είστε φιλόζωοι. Σας αρέσει να κατέχετε ζώα σε αιχμαλωσία, η ζωή των οποίων εξαρτάται από σας. Σας αρέσει να είστε αφεντικά. Σας αρέσει να ασκείτε βία στα ζώα. Μην ανησυχείτε. Τα κατοικίδια είναι κοινωνικώς αποδεκτά. Δεν θα σας κατηγορήσει κανένας. Στο κάτω κάτω η βιομηχανία παραγωγής εξημερωμένων ζώων σε σας απευθύνεται. Τους φιλόζωους.

Μορφές Βίας

 Η βία είναι κύριαρχο συστατικό της καθημερινότητάς μας. Βία υπάρχει σε σχεδόν σε κάθε δραστηριότητά μας. Για να την ανακαλύψουμε όμως, πρέπει καταρχάς να απαλλαγούμε ολοκληρωτικά από αυτό που θεωρείται κοινώς βία. Η βία χωρίζεται σε 2 κατηγορίες. Την καταδικαστέα βία που τιμωρείται με βάση τον ποινικό κώδικα. Είναι η βία που όλοι παραδεχόμαστε ότι υπάρχει αφού υπαγορεύεται από τον κοινωνικό κώδικα και καταδικάζεται μέσω αυτού, με όργανο τον ποινικό κώδικα. Η άλλη μορφή βίας κρύβεται μέσα στην καθημερινότητά μας, καμουφλαριμένη, μέσα στις κοινωνικές μας συνήθειες. Συνήθως δε γίνεται αντιληπτή, αφού το ίδιο το κοινωνικό σύστημα δεν την αναγνωρίζει. Ήδη μίλησα για τη φιλοζωία και πως μία μορφή βίας πάνω στα ζώα, όχι μόνο δε γίνεται αντιληπτή, αλλά επικροτείται ως κάτι θεμιτό και “ανθρώπινο”.

Κοινωνική επιβολή

 Είμαστε παραπλανημένοι, κύριοι. Βαφτίζουμε κάθετί καλό ή κακό με βάση την κοινή λογική. Μια κοινή λογική που διαμορφώνεται από τους ανθρώπους που καταρτίζουν ένα κοινωνικό σύνολο. Δε μπορούμε να εξετάσουμε την ορθότητα της σκέψης του κοινωνικού συνόλου σε καμία περίπτωση, γιατί όλοι είμαστε επηρεασμένοι από κάτι ή από κάποιους. Αυτό όμως που μπορούμε να αποκαλύψουμε, είναι οι μορφές βίας που ευδοκιμούν στο κοινωνικό σύνολο που εξετάζουμε. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει να είμαστε απαλλαγμένοι από κάθε είδους ¨πολιτισμό¨ που μας έχουν επιβάλλει. Η βιαιότητα ξεκινά από την ίδια την απώλεια ελευθερίας. Η απώλεια επιλογών, η έννοια του πρέπει και η ανάγκη ένταξης σε ένα κοινωνικό σύνολο για την επίβιωση, είναι μορφές βίας που συχνά δε λαμβάνονται υπόψη, παρόλο που είναι οι αρχές της ανθρώπινης βιαιότητας, που φέρουν ευθύνη για το σύνολο σχεδόν των αδικημάτων και των καταδικαστέων βίαιων συμπεριφορών.

premative-accumem Το κοινωνικό σύστημα της ελλάδος είναι διαμορφωμένο από πολλούς παράγοντες. Απαριθμόντας ορισμένους από αυτούς διακρίνονται εμφανή στοιχεία του δυτικού πολιτισμού ως καπιταλιστικό κράτος, η χριστιανική ορθοδοξία, η επαφή με ανατολικά στοιχεία, ορισμένα αρχαιοελληνικά απομεινάρια και ένα βαλκανικό μπόλιασμα, μεταξύ άλλων. Οι κανόνες που διαμορφώνουν το κοινωνικό πρότυπο έχουν επηρεαστεί άμεσα από τις παραπάνω ιδεολογίες. Εάν θες να λέγεσαι έλληνας, πρέπει να ενστερνιστείς τους κανόνες που επιβάλλονται από τα παραπάνω μοντέλα. Και η βία ξεκινά από κει. Όταν από τη γέννησή σου αποκτάς αυτόματα ορισμένες ταυτότητες. Αυτή του Έλληνα, του Ευρωπαΐου, του χριστιανού ορθόδοξου κλπ. Με τη γέννησή σου αυτόματα χαράσσονται μονοπάτια που κατά πλειοψηφία θα πρέπει να ακολουθήσεις στη ζωή. Αυτά τα μοντέλα αποφασίζουν για σένα, επιλέγουν για σένα. Ασκούν βία στην ελεύθερη βούλησή σου. Οι επιλογές που σου αφήνουν είναι ψεύτικες, μηδαμινές. Θεωρούμε τόσα πράγματα φυσιολογικά σήμερα, που όμως είναι αποτέλεσμα επιλογών που έχουν γίνει από άλλους για εμάς τους ίδιους, χωρίς καν να τα επιλέξουμε.

 Το φταίξιμο όμως δεν θέλω να το ρίξουμε στους άλλους επειδή έτσι μας μάθανε ή έτσι μας μεγάλωσαν. Όλοι έχουν μερίδιο ευθύνης. Το πιό τραγικά αστείο της υπόθεσης είναι ότι η βία διογκώνεται όσο μεγαλώνουμε. Όσο μεγαλώνει η ανάγκη ένταξής μας στο κοινωνικό σύνολο. Όσο περισσότερο αναζητούμε τη θέση μας μέσα στην κοινωνία, τόσο μεγαλύτερη βία ασκούμε στους εαυτούς μας και στους γύρω μας. Γιατί και η ίδια η κοινωνία είναι μία ιδιότυπη ζούγκλα. Είναι θέμα πλέον επιβίωσης να γίνεις και εσύ ένα καλοκουρδισμένο γρανάζι. Και για να επιβιώσεις θα προκαλέσεις βία τόσο σε εσένα όσο και στους άλλους. Διότι πως περιμένεις ότι ένας άνθρωπος που δε διστάζει να βιάσει τον εαυτό του, δε θα βιάσει και τους γύρω του;

 Τι βία προκαλούμε στον εαυτό μας; Η ίδια η εργασία δεν είναι βία για τον εαυτό μας; Όταν ξοδεύεις το ένα τρίτο της ζωής σου για να το μετατρέψεις σε χρήμα, επειδή έχει επιβληθεί ότι χωρίς αυτό δε ζεις, δε βιάζεις τον εαυτό σου; Όταν προκαλείς άγχος στον εαυτό σου δεν τον βιάζεις; Όταν περιπλέκεις τις συναναστροφές σου, όταν λες “μάλιστα αφεντικό”, όταν λες πρέπει να κάνω αυτό και εκείνο και το άλλο ενώ δεν θες, δε βιάζεις τον εαυτό σου; Τον βιάζεις και μάλιστα πολύ. Κάθετί που στερεί την ελευθερία των επιλογών σου είναι βιασμός. Κάποιοι θα πουν ότι θυσιάζεις κάποια πράγματα για να κερδίσεις κάτι που όντως θέλεις. Και τι είναι αυτό που θέλεις; Καριέρα θέλεις; Οικογένεια, σπίτι, αμάξι, ασφάλεια; Εάν σε αυτά απαντάς ναι, τότε πρέπει να αναρωτηθείς εάν αυτά είναι πράγματα που όντως θέλεις ή εάν σου τα έχει επιβάλλει η κοινωνία προκειμένου να επιβιώσεις μέσα σε αυτή ή να αποκτήσεις κάποια καταξίωση. Και η κυρίαρχη μορφή βίας είναι αυτή. Οι ψεύτικες ανάγκες που δημιουργούνται μετατρέποντας μας σε αχόρταγα και άπληστα κτήνη που συνεχώς ζητούν περισσότερα. Γιατί είναι βέβαιο, ότι κανείς ποτέ δεν είναι ευχαριστημένος. Πάντα κάτι λείπει, πάντα χρειάζεται κάτι ακόμα, και αυτή η δίψα δε θα σβήσει ποτέ. Νομίζω πως αυτό είναι ξεκάθαρο και φαίνεται στην καθημερινότητά μας από τον καταναλωτισμό που είναι ένα μικρό δείγμα του τι ακριβώς εννοώ. Έτσι λοιπόν φτάνουμε σε αυτό που είπα παραπάνω. Ότι σου δημιουργούν -βίαια- ψεύτικες ανάγκες. Ανάγκες που για να τις καλύψεις βιάζεις τόσο τον εαυτό σου όσο και τους γύρω σου. Και όσο πιό επιβεβλημένες είναι οι ανάγκες αυτές, τόσο πιό βίαιος γίνεσαι. Και ο άνθρωπος είναι ικανός για το ειδεχθέστερο έγκλημα προκειμένου να ικανοποιηθεί. Η αχόρταγη φύση μας είναι στο κάτω κάτω ιστορικά αποδεδειγμένη. Η ιστορία του ανθρώπινους είδους, από τη στιγμή που απέκτησε μία σχετική λογική, μέχρι σήμερα, διέπεται από πόλεμο και καταστροφές. Από το κυνήγι της εξουσίας, των προνομίων, των αγαθών και πάνω απόλα από τον έλεγχο των άλλων.

Τέλος Πρώτου Μέρους

Advertisements

5 Responses to Είμαστε ανθρωποφάγοι – Μέρος Πρώτο

  1. me exei mperdepsei to ar8ro sou giati eno den mporo na diafoniso me kati pou les ostoso ksekinas me to af8ereto symperasma oti i «bia» se oles tis tis morefes kai ekfanseis einai kati «kako»!
    i bia einai meros tis fysis, einai anagaia syn8iki, den mporei na yparksei zoi xoris bia kai idika otan dieurineis sto apeiro ta oria tou orismou tis bias opos kaneis esy, tote pragmatika xanei to idio to noima i sizitisi! den nomizo oti yparxei kapoio paradeigma mi biaiis koinonias opoioudipote eidous!
    akoma kai o idios o gandi xrisimopoiouse zoa gia na orgonei ta xorafia tou, ARA o gandi itan biaios! den ksero ti aksia 8a eixe ena tetoio symperasma!
    otan xezoume apobaloume ektos apo tis apeptes fytikes ines kai peripou 500.000.000.000 baktiria pou zousan sto entero mas! periou 100 fores ton pli8ismo ton an8ropon olis tis ghs!

    ara eimaste oloi mass murderers…

    • poithyt says:

      Συμφωνώ ότι η βία είναι μέρος της ζωής μας και ότι δεν γίνεται να την αποβάλλουμε. Ο σκοπός μου δεν είναι να την αποβάλλω από τη ζωή μου, αλλά να ανακαλύψω κάθε μορφή βίας που έχουμε εξευγενίσει. Και μέσω αυτής της «ανακάλυψης» να βελτιώσουμε έστω και λίγο τη ζωή μας.
      Όσο για το παράδειγμα με τα βακτήρια είναι άκυρο αφού οποιαδήποτε μορφή θανάτου προέρχεται απο φυσικές διεργασίες, δε μπορεί να θεωρηθεί δολοφονία. Όπως δολοφονία δεν είναι να σκοτώσεις για να τραφείς, ούτε για να προστατεύσεις την οικογένειά σου. Η δολοφονία είναι μία ανθρώπινη εφεύρεση που υποδηλώνει πόσο βίαιοι μπορούμε να γίνουμε, χωρίς ουσιαστικό λόγο. Θα δεις και παρακάτω…

      • look,

        sto proto mia gata «paizei» me ena pontiki!
        oi gates den ta trone panta alla mporei na ta masoulisoun ligo na kanoun paixnidia mazi tous ktl. stin ousia ta basanizoun!
        sto deutero to 8uliko alogaki tis panagias troei to arseniko zontano meta to zebgaroma!

        kai yparxoun pampola paromoia paradeigmata sti fysi. oi daimones tis tazmanias trone kapoia apo ta paidia tous opos kai ta gourounia mporei na fane neogenita ktl ktl

        den efibre o an8ropos ti dolofonia (oso kai an 8a to i8ele)!

        oso gia to pote einai kati dolofonia i oxi kai poioi logoi einai ousiastikoi i oxi 8a i8ela na do pou basizeis ta kritiria sou!giati emena mou fainontai af8ereta! px to prostatebo tin oikogenia mou einai toso sxetiko pou ka8enas 8a 8esei teleios diaforetika oria.
        prostasia apo ti? apo 8anato?apo biasmo?apo sterisi elef8erias?apo sterisi basikon anagon?poies anages einai basikes?

        kai mexri poio epipedo tis pyramidas 8a prostatebe kapoios tin oikogenia tou?

        8a diabaso kai to part 2 kai 8a epanel8o…

      • poithyt says:

        Δεν είμαι ψυχολόγος των ζώων ούτε μπορώ να αποδείξω ότι «βασανίζουν» όπως λες τα ζώα. Αυτά τα παραδείγματα που θέτεις όντως ισχύουν αλλά το ότι εσύ δεν βλέπεις κάποιο ουσιαστικό λόγο που συμβαίνουν, δε σημαίνει ότι γίνονται για πλάκα. Για παράδειγμα ο σκύλος καμιά φορά ίσως φάει κάποιο κουτάβι του αλλά για το λόγο ότι γνωρίζει πως δε θα επιβιώσει, οπότε το σκοτώνει για να μην καταναλώνει το γάλα που προορίζεται για τα υπόλοιπα κουτάβια. Έψαξες εξήγηση για τα παραδείγματα που αναφέρεις; Ενδεχομένως και να μην υπάρχει εξήγηση, βέβαια – γι αυτό δες το δεύτερο μέρος.
        Όσο για την προστασία δε μπορείς να θέσεις όρια. Το ζώο επιτίθεται μόνο για να τραφεί ή επειδή νιώθει οποιαδήποτε απειλή (είτε θάνατος, είτε στέρηση, είτε ότι άλλο θες να κατονομάσεις). Μην κοιτάς πυραμίδες και ταξινομήσεις. Αυτά είναι ανθρώπινες εφευρέσεις. Τα ζώα δεν έχουν λόγο, έχουν ένστικτο.

  2. Παράθεμα: Είμαστε Ανθρωποφάγοι – Μέρος Δεύτερο | Blog Greco

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: